minoravs

 

Het vertellen van verhalen met beelden, dat is het thema van de minor Audiovisual Storytelling. Centraal in de minor staat de vraag: hoe kun je met beeld, geluid en tekst een verhaal vertellen? Je oefent in het zélf vertellen van audiovisuele verhalen. Daarnaast bekijken en analyseren we stripverhalen, foto’s, reclames, speelfilms en documentaires. Als je meer informatie wilt over de minor Audiovisual Storytelling, neem dan contact op met: j.leenaarts@fontys.nl of h.boeijen@fontys.nl.

 

Zegt een beeld inderdaad meer dan 1000 woorden, zoals vaak gezegd wordt? Of kun je met beelden de werkelijkheid juist manipuleren? Hoe werkt dat dan? En welk effect kun je ermee bereiken? Je krijgt veel theorie, maar altijd aan de hand van praktische voorbeelden. En je gaat heel veel zelf doen.

In een hele reeks oefenopdrachten leer je hoe je met camera en montage de betekenis van een verhaal kunt sturen.  Meteen al de eerste bijeenkomst krijg je de opdracht om een korte video van een groepsgenoot te maken (video-bio). Kort daarna vragen we je om een spannende scène van een televisieserie (opdracht Gunsmoke) te monteren. Je maakt bovendien een kort video-filmpje met een clou-inlossing (clou-video).

 

(tekst gaat verder na afbeelding)

(Studenten Sanne Sleutjes en Aminanta Minte maakten bovenstaand cloufilmpje tijdens de minor Audiovisual Storytelling)

 

Je leert hoe hoe je met de camera opnamen moet maken die je daarna kunt gebruiken om een logisch opgebouwd verhaal te vertellen (continuïteitsopdracht). Zonder dat je daarbij voiceovers of interviewfragmenten gebruikt.

 

Je gaat bijvoorbeeld ook een spannend opgebouwde tv-reclame monteren, op basis van de oorspronkelijke ruwe opnamen (reclamespot). Kun je met bestaande beelden toch je eigen verhaal maken?

 

(tekst gaat verder na afbeelding)

(Studenten Tom Berserik en Eline Sips maakten deze montage van de zogenaamde Hamka’s-commercial)

 

Daar blijft het niet bij. Je maakt tijdens de minor ook drie langere eindproducten, die een belangrijke rol spelen in de beoordeling van de minor.

 

Je begint met een videoportret van een interessante persoon (7-8 minuten). Als voorbereiding daarop maak je daarvoor al een korte impressie van die persoon (zonder dat die persoon zelf in beeld is). Je kiest zelf een hoofdpersoon die je wilt portretteren, doet uitgebreide research naar hem en schrijft op basis daarvan een scenario. Op basis daarvan ga je je hoofdpersoon, en eventueel ook mensen uit zijn directe omgeving, filmen en interviewen.

 

(tekst gaat verder na afbeelding)

(Een portret van Angela van Bebber, een vrouw die werd geboren in een mannenlichaam, door student Tom Berserik gemaakt tijdens de minor Audiovisual Storytelling)

 

De tweede grote opdracht tijdens de minor Audiovisual Storytelling is een korte documentaire (ca. 15 minuten). Je bedenkt zelf een onderwerp, gaat uitgebreid researchen en schrijft een scenario. Daarna ga je filmen en monteren.

 

Dit hele proces wordt uiteraard begeleid. Nadat je feedback op de eerste versie van je documentaire hebt gehad, maak je een definitieve montage van je korte documentaire die wordt beoordeeld.

 

(tekst gaat verder na afbeelding)

(Studenten Tjeerd Jongstra en Esmée de Vries maakten tijdens de minor een documentaire over de clubliefde van voetbalsupporters)

 

Aan het eind van de minor krijg je een vrije opdracht waarin je met eigen vertelvormen kunt experimenteren. Wil je een animatiefilm maken? Een commercial?  Of juist een interactieve instructievideo? Je mag ook een poging wagen om nog ee ander portret of een nieuwe documentaire te maken. De keuze is aan jou.

 

De studenten Bas Bastiaans en Kelly van Helvoort maakten tijdens de minor bijvoorbeeld een komisch promotiefilmpje voor Bos Oldtimers:

 

(tekst gaat verder na afbeelding)